Jak zareklamować swoją zbiórkę crowdfundingową? Praktyczne wskazówki

Jesteś osobą z niepełnosprawnością i stoisz przed koniecznością zebrania sporej kwoty na protezę, wózek czy rehabilitację? Gdy nie ma możliwości uzyskania pieniędzy z instytucji państwowych lub przyznane środki są niewystarczające, warto zastanowić się nad zbiórką crowdfundingową. Jak skutecznie ją zareklamować i dotrzeć do jak największej grupy potencjalnych darczyńców? Oto kilka praktycznych wskazówek.

O tym, jak zorganizować zbiórkę, już pisaliśmy na łamach Aktywizuj.pl. Podstawowe informacje, od których warto zacząć, znajdziesz w tym artykule. Gdy wybierzesz portal crowdfundingowy, przygotujesz opis zgodnie z naszymi wskazówkami i uruchomisz zrzutkę, pozostanie Ci promocja akcji, by usłyszało o niej jak najwięcej osób.

Zastanawiasz się, co sprawia, że niektóre zbiórki kończą się sukcesem, a na innych od momentu założenia właściwie nic się nie dzieje? Podpowiadamy, jak dotrzeć z informacją o Twojej zrzutce do jak najszerszej grupy odbiorców, byś mógł zebrać upragnioną kwotę.

Przygotuj dobrej jakości materiały

Do promocji Twojej zbiórki na pewno przyda się kilka zdjęć, a także – jeśli zdecydujesz się na tę opcję – krótkie nagranie wideo. Warto poprosić kogoś o pomoc w ich przygotowaniu, by materiały były dobrej jakości. Do ich wykonania w zupełności wystarczy telefon, aparaty w nowszych modelach smartfonów robią naprawdę świetne zdjęcia. Wybierz neutralne i jednolite tło, a jeśli zdecydujesz się na pozowanie na tle ściany, odsuń się od niej, aby zdjęcie miało głębię. Na fotce powinna znaleźć się cała sylwetka, bez obciętej głowy czy nóg. Ustaw ostrość i zrób ujęcia w pionie oraz poziomie, mogą się przydać różne formaty.

Jeśli nowa proteza czy rehabilitacja pomogą Ci w spełnieniu jakiegoś marzenia, np. treningów sportowych, podróżowania, tańca czy uprawiania działki, o czym na pewno wspominasz w opisie zbiórki, sprawdź, czy masz jakieś zdjęcia obrazujące Twoje hobby. Możesz też wykonać takie fotki specjalnie na potrzeby zbiórki.

Jeżeli jesteś osobą, która naturalnie czuje się przed kamerą, zastanów się także nad przygotowaniem krótkiego materiału wideo. Możesz wcześniej przygotować w kilku punktach swoją wypowiedź, by o niczym nie zapomnieć. Mów naturalnie, bezpośrednio do odbiorcy i postaw na szczerość. 

Wykorzystaj media społecznościowe 

Nie da się ukryć, że w dzisiejszych czasach serwisy społecznościowe cieszą się olbrzymią popularnością. Warto wykorzystać fakt, że możesz za ich pośrednictwem trafić do bardzo dużej grupy odbiorców. By to się udało, na początek nie bój się poprosić o pomoc swoich znajomych, do których dotrzesz właśnie za pośrednictwem Facebooka czy Instagrama. 

Przygotuj post (koniecznie zaznacz w ustawieniach, by był publiczny), w którym krótko opiszesz swoją zbiórkę. Długi i szczegółowy opis już umieściłeś na portalu crowdfundingowym, teraz wystarczy kilka zdań i link do strony ze zrzutką. Napisz, na co zbierasz i dlaczego jest Ci to potrzebne, co chcesz osiągnąć, jakie marzenie spełnić. Zaznacz, że ucieszą Cię nawet niewielkie wpłaty, a także – co istotne – udostępnienia Twojej zbiórki. Informację możesz wysłać także w wiadomości prywatnej do znajomych.

Walcz o zasięgi 

Twoim celem jest teraz zwiększenie zasięgu zbiórki, by jak najwięcej osób na nią trafiło, przeczytało Twoją historię i dorzuciło się do puli. Każde udostępnienie informacji będzie na wagę złota, dlatego zaktywizuj rodzinę i przyjaciół, którzy mają konta w mediach społecznościowych. W ten sposób dotrzesz do ich znajomych, a krąg osób, które słyszały o zbiórce znacznie się zwiększy.

Oprócz wpisu z linkiem do zbiórki, warto co jakiś czas wrzucić post przypominający o tym, że zrzutka trwa. Tym razem możesz opublikować własne zdjęcie lub przygotowane wcześniej wideo, w którym krótko opowiesz o swoim celu, marzeniu i sposobie na jego osiągnięcie, czyli zbiórce, którą prowadzisz. W przypadku takiego wpisu, pamiętaj, żeby w opisie posta dodać link do zbiórki, aby łatwo można było ją odnaleźć. 

Kiedy pojawią się pierwsze wpłaty, warto również o tym napisać i informować, jaką część docelowej kwoty udało się zebrać i ile jeszcze brakuje. A gdy czas ustalony na stronie zrzutki zacznie się kończyć, koniecznie przypomnij, że to już ostatnia chwila na wpłaty i zaznacz, o jaką sumę jeszcze walczysz. Nie zapomnij podziękować za dotychczasowe wpłaty i pomoc w udostępnieniach.

Zainteresuj media

Jeśli Twoja promocja w mediach społecznościowych już trwa, czas na uruchomienie kolejnych kanałów. W Twoim mieście lub regionie na pewno działają lokalne media, warto opowiedzieć im swoją historię! Sprawdź, jakie redakcje przygotowują informacje z Twojej miejscowości, powiatu czy województwa. Znajdź w internecie ich strony internetowe, kliknij w zakładkę “Kontakt” i zanotuj numer telefonu lub e-mail.

Jeśli uda Ci się znaleźć tylko ogólny numer do redakcji, możesz zadzwonić i zapytać o namiary na osobę, która zajmuje się tematyką społeczną, zdrowia czy lokalnych inicjatyw. A może na stronie trafisz na artykuł o zbiórce podobnej do Twojej, podpisany nazwiskiem konkretnego dziennikarza? Spróbuj odszukać bezpośredni kontakt, możesz też napisać albo zadzwonić do redakcji z prośbą o przekierowanie.

Opowiedz o sobie

Teraz pozostaje przygotować najważniejsze informacje o Tobie i Twojej zbiórce w formie maila lub notatek, które pomogą w rozmowie telefonicznej. Opowiedz dziennikarzowi krótko o swoim przypadku, dlaczego jesteś osobą z niepełnosprawnością, jakie wyzwanie przed Tobą, na co zbierasz. Jeśli redakcja zainteresuje się Twoją historią, być może powstanie artykuł w gazecie lub portalu. Może również paść propozycja nagrania z Twoim udziałem w radiu lub telewizji. Przygotuj się do niego i pamiętaj, że rozgłos w mediach to kolejny krok, który przybliży Cię do realizacji Twojego celu i zdobycia upragnionych pieniędzy.

Poza mediami lokalnymi sprawą możesz zainteresować także redakcje ogólnopolskie albo tematyczne. Jeśli Twoim celem jest zebranie środków np. na wózek do gry w koszykówkę, poszukaj mediów i dziennikarzy zajmujących się sportem.

Wykorzystaj kontakty

Zastanów się, czy masz w swoim otoczeniu osoby, które mogłyby Ci pomóc w nagłośnieniu zbiórki. Być może dawna koleżanka ze szkoły pracuje w lokalnej gazecie, a kuzynka prowadzi popularny profil na Instagramie, który śledzą tysiące osób? Odezwij się do lokalnego stowarzyszenia, szkoły, drużyny piłkarskiej, swojej parafii czy dużej firmy, która ma siedzibę w Twojej okolicy. Możliwe, że uda się w ten sposób przekazać informacje o Twojej zbiórce, a co za tym idzie zyskać kolejne wpłaty.

Materiały drukowane

Kolejną opcją na rozpromowanie akcji crowdfundingowej może być przygotowanie materiałów drukowanych. Radzimy poprosić o projekt kogoś, kto ma w tym zakresie doświadczenie, by grafiki były estetyczne i przejrzyste. Zanim jednak zdecydujesz się na ten sposób i zainwestujesz środki w druk plakatów czy ulotek, sprawdź możliwość ich dystrybucji. Jeśli masz w swojej okolicy zaprzyjaźnione miejsca, jak sklep, dom kultury, kościół, pobliska szkoła, w których umieszczenie takich rzeczy jest możliwe i mile widziane, wówczas zastanów się nad tą formą promocji.

Zbiórki crowdfundingowe są ograniczone w czasie, dlatego zmobilizuj wszystkie siły i możliwości podczas ich trwania. Nie zniechęcaj się i nie poddawaj, gdy na początku nie będzie wielu wpłat. Zwróć uwagę, by nie spamować. Licz się z odmową udostępnienia zbiórki i zachowaj kulturę wypowiedzi. Mamy nadzieję, że powyższe sposoby sprawdzą się i pozwolą Ci uzyskać zakładaną kwotę. 

PS Jeśli wciąż nie udało się zebrać całej sumy, zerknij do zakładki “Dofinansowania” na naszej stronie, gdzie znajdziesz różne możliwości pozyskania środków.

Angelika Hałoń

Pozostałe artykuły

Podobne artykuły

2024

- Wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka Prywatności Regulamin Serwisu